ISLAND: Reykjavík: Jak podpořit volný čas dětí a vytvořit zdravější a bezpečnější město ![Detailně zpracovaná dobrá praxe](https://www.zdravaMesta.cz/img/ico-pdp-detailne.png)
Základní informace
Název obce/města/regionu: | ISLAND / Iceland |
---|---|
Příjmení, jméno: | Harpa Thorsteinsdottir |
Organizace: | město Reykjavík |
E-mail: | harpa.thorsteinsdottir@reykjavik.is |
Téma: | Školy, školská zařízení, knihovny, vzdělávací centra - budovy, vybavení, personál; planování Sport, pohybové aktivity a místní rekreace Kultura, společenský život, volnočasové aktivity, dobrovolnictví Bydlení, domácnosti |
Popis a výstupy |
|
Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout? | Bylo prokázáno, že děti a mladí lidé, kteří se účastní organizovaných sportovních a volnočasových aktivit, se méně často dopouštějí rizikového chování, včetně užívání alkoholu a drog. Díky společnému úsilí města Reykjavík, sportovního hnutí, školní komunity a dalších zainteresovaných stran bylo dosaženo obrovských úspěchů při snižování rizikového chování dětí a mládeže. Město postupně rozvíjí projekty na podporu těch skupin společnosti, které ji obzvláště potřebují, proto byl tento projekt zahájen ve čtvrti, v jejímž rámci bylo procento dětí věnujících se sportu ve volném čase nižší než v jiných čtvrtích. |
---|---|
Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? | Hlavní cíle: Pilotní projekt volnočasových aktivit v Reykjavíku je zaměřen na podporu zdraví, sportu a aktivního trávení volného času mezi dětmi a mládeží. Klade důraz na zvýšení využívání tzv. volnočasové karty, rozvoj sociálních vztahů, podporu jazykových dovedností v islandštině a integraci dětí s odlišným kulturním a sociálním zázemím. Projekt se zaměřuje na děti prvních a druhých ročníků základní školy, protože právě v tomto věku je klíčové zapojit děti do aktivit, které podporují tvorbu sociálních vazeb. Tyto vazby zvyšují pravděpodobnost dlouhodobé účasti na aktivitách a usnadňují jejich adaptaci ve společnosti. Specifické cíle: • Zvýšit účast dětí s přistěhovaleckým původem a marginalizovaných skupin na sportovních a volnočasových aktivitách na úroveň průměru v Reykjavíku. • Zlepšit využití volnočasové karty mezi těmito skupinami na úroveň průměru. • Usnadnit sociální integraci dětí s různým kulturním zázemím do islandské společnosti. Výstupy projektu: Pilotní fáze projektu prokázala pozitivní dopad na účast dětí ve sportovních a volnočasových aktivitách. Konkrétně: • Podíl aktivních dětí: Na začátku projektu bylo v čtvrti Breiðholt aktivních 65 % dětí. Do podzimu 2021 vzrostl tento podíl na 77 % a v roce 2022 na 80 %. • Zvýšené zapojení dětí z imigrantských rodin: Navzdory rostoucímu počtu dětí přistěhovaleckého původu, které obvykle méně využívají volnočasové aktivity, došlo ke zvýšení účasti. • Prevence rizikového chování: Děti a mladí lidé zapojení do organizovaných aktivit mají nižší pravděpodobnost zapojení do rizikového chování, jako je užívání alkoholu a drog. |
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? | O projektu se můžeme dočíst v dokumentu věnujícímu se preventivního programu na Islandu, viz příloha. |
Začátek aktivity: | 01.01.2020 |
Příloha | příloha realizace |
Rozpočet |
|
Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? | [tis. Kč] cca 13 000 ročně/karta |
Jak byla aktivita financována? | Projekt využívá systém volnočasových karet, který poskytuje dotaci 75 000 ISK ročně pro každé dítě ve věku 6–18 let s trvalým bydlištěm v Reykjavíku. Tato částka pokrývá část nákladů na účast ve sportovních a volnočasových aktivitách. Další finanční prostředky poskytuje město Reykjavík. |
Doporučení a inspirace |
|
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? | Doporučení pro ostatní obce • Budování vztahů a důvěry: Osobní komunikace s rodiči a dětmi prostřednictvím ambasadorů pro volný čas zvyšuje zapojení a motivaci. • Úzká spolupráce se školami a trenéry: Pomáhá dětem integrovat se do komunit. • Cílená prevence: Podpora volnočasových aktivit má přímý vliv na snížení rizikového chování mezi mladými lidmi. |
Příloha | příloha doporučení |
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace |
|
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? | Během realizace projektu došlo k několika zásadním momentům: • Skupina Kulturních ambasadorů: Rodiče a obyvatelé z 16 různých jazykových a kulturních skupin vytvořili dobrovolnickou skupinu, která umožnila přímou komunikaci s tisíci rodičů v jejich mateřštině. Tento krok zásadně zlepšil inkluzi. • Podpora městského vedení: Zásadní byla podpora starosty Reykjavíku a městské rady, která tuto iniciativu podpořila. |
Monitorování a evaluace |
|
Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? | Projekt byl hodnocen na základě využití volnočasové karty. Poslední výsledky ukazují zvýšení jejího využití o 7 % mezi lety 2021 a 2022, což přímo odpovídá větší účasti na sportovních a volnočasových aktivitách. |
Příloha | příloha monitorování a evaluace () |
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? | Do budoucna se projekt plánuje financovat prostřednictvím kombinace městských rozpočtových zdrojů, grantů a partnerství se soukromým sektorem. Město Reykjavík hodlá i nadále podporovat volnočasové aktivity v rámci svých investic do veřejného zdraví a sociální soudržnosti, přičemž plánuje dlouhodobý rozpočet na tuto oblast. Kromě toho se zaměřuje na zajištění udržitelnosti prostřednictvím sponzorství od místních firem a grantových programů, které umožní flexibilní a dlouhodobé financování různorodých aktivit. Tyto kroky zajistí, že aktivity budou nadále přístupné pro všechny děti bez ohledu na jejich finanční situaci. |
Média, propagace |
|
Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? | Média hrála klíčovou roli v šíření informací o projektu. Informace byly pravidelně publikovány v místních novinách a na Facebooku, který hojně využívají místní obyvatelé. Pro cílenou komunikaci s různými jazykovými a kulturními skupinami byly navíc využívány platformy jako YouTube, Telegram a specifické facebookové skupiny. |
Aktéři |
|
Název: | město Reykjavík, Island |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 530269–7609 |
Adresa: | Tjarnargata 11, 101 Reykjavik |
Další aktéři |
|
Název: | Základní školy a střediska volného času (5)Místní sportovní kluby (3) |
Název: | Kulturní ambasadoři a sdružení rodičů (16) |